דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ליקויי קריאה ותיפקוד העיניים 

מאת    [ 27/11/2011 ]

מילים במאמר: 302   [ נצפה 3156 פעמים ]

מאת: ד"ר נויה ספקטורמאבחנת ומטפלת מומחית בלקויי-למידה

           דוקטור לפסיכולוגיה חינוכית, חינוך מיוחד

כל הזכויות שמורות לד"ר נויה ספקטור, מאבחנת ומטפלת מומחית בלקויי-למידה, דוקטור לפסיכולוגיה חינוכית – חינוך מיוחד. אין להעתיק, לעשות שימוש כלשהו ללא איזכור שם המחברת וכתובת האתר: www.noya.co.il 

בכנס IDA The International Dyslexia Association)) שנערך לאחרונה (שיקגו, נובמבר 2011) בהרצאתו של רופא העיניים המומחה לילדים William O. Young, הועלו והודגשו הנושאים הבאים: 


    • דיסלקסיה היא ליקוי בתהליך השפתי ואינה בעיית עיניים או הפרעת-ראייה; קביעה זו מקובלת ע"י מומחים משני התחומים: רפואת עיניים של ילדים ודיסלקסיה;
     
     
    • רופאי-עיניים מומחים לילדים ומומחים לדיסלקסיה חולקים על אופטומטריסטים (בעלי התמחות "התפתחותית" או "התנהגותית") שממליצים על טיפולי-ראייה ומשקפי-קריאה חלשים מאוד, משום שאין בכך תועלת שנסמכת על עדות מחקרית;
     

    • מורים ומרפאים שונים, שממליצים על עדשות-מגע או שקפים  ("שיטת אירלן-Irlen") אינם מתבססים על מחקרים אלא על מצבים שבהם מצבו של המטופל משתפר ללא קשר לטיפול שקיבל ("אפקט פלצבו", בעברית: "אינבו");
     
     
    • תרגילים ואמצעי-עזר כגון "תראפיה של הראייה", עדשות משקפי-קריאה חלשות ועדשות "אירלן" או שקפי-אירלן אינם מזיקים (אלא לחשבון הבנק, לדבריו של ד"ר יאנג), אבל התרגול גוזל זמן ומשהה את הסיוע בתחום החינוכי-השפתי;
     

    • אנשים דיסלקטים אינם מראים יותר הפרעות ראייה מאנשים אחרים, ללא דיסלקסיה;
     

    • הפרעות ראייה מסוגים שונים יכולות לפגוע בנוחות הראייה, אך אינן משפיעות על הקידוד (decoding) ואינן פוגעות ביכולת לתרגם את הסמל הכתוב הדרוש לקריאת הסמלים הכתובים;
     
     
    • אנשים שהראייה שלהם חלשה, ואף בעלי עוורון של עין אחת ובעלי ההפרעה "ניסטגמוס" (עין מרצדת) מסוגלים לקרוא, כמו אנשים שאינם מראים הפרעת ראייה כלל;
     
     
    • דיסלקטים אינם שונים מבעלי קריאה תקינה בפעילויות שונות שקשורות בראייה, שאינן דורשות קריאה, כגון משחקי-ווידאו. ההשתהות והקריאה האיטית, המעוכבת, אינה סיבה לדיסלקסיה, אלא תוצאה של הדיסלקסיה;

 

המלצות לעיון: 

www.pediatrics.org/cgi/doi/10.1542/ped.2009-1445: Learning Disabilities, Dyslexia and Vision (2009) 

www.pediatrics.org/cgi/content/full/127/3/e818: The 2011 Technical Report                                          

Perspective on Language and Literacy (Vol. 37, No.1pp. 21-24, by Jack M.    Fletcher, (a child neuropsychologist and Debra Currie, a child optometrist). 

 

 

ד"ר נויה ספקטור מאבחנת ומטפלת מומחית בלקויי-למידה, מומחית לאבחנה מבדלת בחינוך המיוחד מן הגיל הרך ועד לבגרות, מחברת ספרים ומאמרים, שיטות לימוד ומדריכה הורים וצוותי עבודה.
http://www.noya.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשיבות היוגה לאיזון אורח חיים יושבני  -  מאת: מיכל פן מומחה
היתרונות של עיצוב בית בצורת L -  מאת: פיטר קלייזמר מומחה
לגלות, לטפח, להצליח: חשיבות מימוש פוטנציאל הכישרון לילדים עם צרכים מיוחדים -  מאת: עמית קניגשטיין מומחה
המדריך לניהול כלכלת משק בית עם טיפים ועצות לניהול תקציב -  מאת: נדב טל מומחה
חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים.. תחשבו שוב -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב